The Stupidest Angel: A Heartwarming Tale of Christmas Terror

En meget alternativ julefortelling

Siden vi nå skriver 1.desember er det jo på sin plass å anbefale alle å huske på og stresse litt ned  med en god bok. Desember er dessverre en måned som går alt for fort.

Jeg må jo trekke frem en julefortelling, og da har jeg en julebok som ikke akkurat fanger den tradisjonelle julestemningen. Boken er ikke for alle, man må like å lese fantasy/horror/splatter humor.  Leser slike bøker en gang i blant og likte denne godt.

Den norske tittelen er, Engelen fra helvete, og boken er skrevet av Christopher Moore, den er på 216 sider.

Det er en stund siden jeg leste boken, men hadde lyst til å trekke frem en julefortelling jeg selv syntes er verdt å lese. Det kan være at jeg husker noen detaljer fra handlingen feil, men alt i alt husker jeg denne julefortellingen som veldig morsom for oss som kan tåle litt alternativ humor.

Delvis spoiler alert!

Handlingen er lagt til en småby i California, og som om ikke befolkningen i denne byen er rare nok fra før med sin narkomane politimann, mannsgris som juger på seg yrker, gal dame som tror hun er eventyrkrigerprinsesse, snakkende flaggermushund osv
Så har vi en liten gutt som ser en mann utkledd som julenissen bli drept av en dame med spade og begravd i bakgården, og den lille gutten tror med det at nissen er død. Samtidig ankommer erkeengelen Raziel jorden med et oppdrag om å utføre et julemirakel, og treffer denne gutten som selvsagt ønsker at nissen skal bli levende igjen. Raziel er ikke den skarpeste kniven i skuffen og roter ting til ganske kraftig og gjenoppliver en hel kirkegård. Og da får vi jo et zombiehelvete med zombier som spiser ferske hjerner.

Høres søkt ut? Jeg synes det var et forfriske bidrag til lesingen min, og boken vant Quill Award for beste roman i kategorien Science Fiction/Fantasy/Horror i 2005.

Så her har du en julebok med hjernespisende zombier.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg