En mester i å skrive mye med få ord.

Min søster er en seriemorder
Forlag: Cappelen damm
Utgitt: 2020
Språk: Norsk
Antall sider: 228
Forfatter: Oyinkan Braithwaite

 

Når jeg leser denne boken så tenker jeg dette er en forfatter som virkelig behersker kunsten å skrive mye med få ord. I en tid hvor jeg synes veldig mange bøker har for mange sidespor og parallelle historier, så var dette et virkelig friskt pust.

Jeg tror det er en viktig egenskap hos forfattere som vi nå frem hos de med litt lav lesekondis, de som leser bøker i litt krevende omgivelser som tog og blant andre folk.

Den er så enkel og rett frem skrevet at bildene i hodet blir sylskarpe. Det passet jo meg også perfekt å lese den rett etter «Antkind».

Bokens tittel fristet jo meg veldig, da jeg alltid har hatt en forkjærlighet for historier om seriemordere, men tittelen blir litt feil. Joda, søsteren er en seriemorder, men dette er ikke den makabre underholdene sorten for oss som liker slikt. Man kan ganske snart ane at mordene kommer i stand med bakgrunn i annet enn forlystelse. Kanskje litt i strid med håpet tittelen skapte hos meg.

Kapitlene er korte, direkte, rett på sak og med en fantastisk snert. Man får alltid lyst til å les et kapittel til. Dette er en bok man virkelig kan lese på en sitting. Personlig brukte jeg tre kvelder på den. Det er hele tiden en underliggende humor i den egentlige tragiske boken, noe som gjør det hele til en ganske fornøyelig tragikomisk krim.

Bokens handling foregår i Lagos. Det får meg til å tenke på at jeg også har lest en bok av en annen forfatter med røtter i Nigeria, Chigozie Obiomas bok «Den forbudte elven».

Til sammen har disse to bøkene inspirert meg til å søke mer mot afrikanske forfattere, det er nye scenarioer, en annerledes kultur og setting for bøkene enn vi er vant til.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg