En tøff ungdomsbok.

Jeg tenker fortsatt med glede tilbake til de beste bøkene som jeg leste som ungdom. Da, som nå, så slukte jeg bøker.

Det spesielle for meg er at de beste bøkene jeg leste som ungdom, de skapte gode leseminner som sitter i ganske lenge. Som voksen så skal det mer til for at et bokminne sitter så lenge.
Det er fortatt gøy å bla i de gamle favorittene fra ungdomstiden som står i bokhylla. Jack London, Jules Verne, Roald Dahl, og mange andre ungdomsbøker.

Jeg kan huske hvor jeg var når jeg som ungdom leste min første spenningsroman for voksne, det var «Hvem var Jason Bourne» av Robert Ludlum. Det var på en campingplass i Telemark, det var ingen andre unge der de første dagene, jeg kjedet meg litt, men fant en gjenglemt bok. Heldigvis for meg.

Jeg vet at mange unge, spesielt gutter leser litt mindre enn de burde. Derfor er det viktig at når det kommer skikkelig spennende, godt skrevet, aktuelle bøker som passer godt til gutter at de gjøres synlig tilgjengelig hos bokhandlere, og at vi voksne kjøper de som gaver. Jeg kjøper ofte bøker til ungdom som gaver, selv om jeg vet at akkurat den det gjelder heller ønsker seg XP points til minecraft på XBOX. Om det ikke står bra bøker i bokhylla på gutterommet så øker jo ikke sannsynligheten for at de plukker opp en bok en dag.

«Dette dreper oss» av Tiger Gartè er en bok som passer til ungdom, men som også har en ekstra appell til unge gutter som kanskje ikke helt kommer i gang med lesningen igjen etter å ha lest Harry Potter. Den er tøff, spennende, og aktuell.  Vanskelig å helt tenke seg alderen som boken kan passe best til men, jeg tenker fra 14 til 18-19 et sted. Jeg hadde det ikke vanskelig med å finne boken spennende, det var også litt gøy å lese en bok sett fra en ungdoms perspektiv igjen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg