Litterær hagefest på ærverdige Løkken i Tønsberg.

Lørdag 25.august ble historiens første, men forhåpentligvis ikke siste, Litterær hagefest på Løkken i Tønsberg arrangert.
Mannen bak det hele, Terje Floberg, burde snart kvalifiseres til en hederstittel av byen. Nå har han stått bak utviklingen av Tønsberg Middelalderfestival gjennom en årrekke. En festival som tydelig markerer at Tønsberg er en middelalderby, ikke bare på papiret. Som han sa forsiktig til meg en gang: det finnes utenlandske turister som kommer til Tønsberg for å besøke Norges eldste by. Det kan være at noen blir litt skuffet, vi må utvikle middelalderbyen.

Så fra Middelalderfestival med flere tusen besøkende til en sjarmerende og kul litterær hagefest. Jeg må jo innrømme at da jeg første gang leste at det skulle arrangeres en Litterær Hagefest på Løkken i Tønsberg fikk litt assosiasjoner til Aschehougs hagefest. Blir dette litt sånn finkulturell jordbær hagefest? Hva skal man så ha på seg? Dress eller olabukse? Videre så jeg at det skulle komme noen kjendisforfattere, så jeg var ganske usikker på hva dette skulle være.

Da jeg først kom dit ble jeg beroliget av at det stod noen litt rufsete telt med øl, vin og hva man ellers måtte behage av drikke, videre et mattelt og gamle møbler på scenen.

Det lignet en festival og ikke et finkulturelt hageselskap på ærverdige Løkken i Tønsberg.  Det var også helt vanlige folk som kom, så ikke noe skremmende høykultur over dette.

Det var fem spennende scener, et tett, bra og variert program som det virkelig ikke var lett å prioritere mellom for oss besøkende. Jeg er ingen erfaren gjest på bokbad så skal ikke begi meg ut på å mene noe særlig om gjennomføringen, annet en at jeg fant det hele spennende og interessant i en avslappet atmosfære. Særlig synes jeg at det var lærerikt å høre forlagsbransjen og forfattere diskutere forlagsverden, rettigheter og ordninger. Slikt var helt nytt for meg. Det er interessant å få innblikk i bokbransjen og alt som ligger bak en bok du holder i hånden.

Det var mange personligheter på scenene og jeg kan nevne blant annet Per Petterson, Vigdis Hjorth, Dag Solstad, Helga Flatland, Tom Egeland, og Hans Olav Lahlum. Paneldebatt med Arve Juritzen, Sarah Natasha Melbye, Kari Marstein og Tom Egeland var veldig interessant.

Scenene var fordelt på tema. En scene for diskusjoner og debatt, en som hadde fokus på temaer fra virkeligheten med alt fra krigshistorie til kokkekunst, en annen het stuntscenen med et vidt spekter fra åpen mic til slam maraton. Skråscenen hadde fokus på nye stemmer og det lokale. Andre temaer var historisk krim, om krimlitteraturen har en samfunnskritisk funksjon, brutalitet i kriminallitteraturen.

Etter å ha hørt noen debatter så slo deg meg at forfatterne, selv de mest kjente, ikke tar positiv oppmerksomhet og medieomtale som en selvfølge. Derfor synes jeg at slike arrangementer er ekstra morsomme. Her arrangeres det en flott litterær hagefest og arrangøren er takknemlig for i underkant av 500 besøkende. Overveldende antall når anslaget var 100 ved starten av planleggingen. Personlig mener jeg denne hagefesten hadde fortjent et langt høyere besøkstall.

Dørene ble åpnet kl. 12.30 og det hele holdt på til kl. 01.00.  Man fikk kjøpt mat og drikke fra to barer. Det var også anledning til å kjøpe signerte bøker av forfatterne til stede.

Det var også flott å se forfatterne mingle og prate med folk.  Siden det ikke var noe avlåst backstageområde her, minnet hagefesten om et kult backstageområde i seg selv.

Dette var et fint arrangement som jeg vil anbefale alle. Selv de med ganske moderat interesse for bøker, uansett sjanger, burde ta gi denne litterære hagefesten et besøk til neste år.

Takk til Terje Floberg og hans team som engasjerer og setter Tønsberg på kartet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg